Minder dan 50 medewerkers? Regelt u zelf uw pensioen? Volgens de nieuwe Pensioenwet heeft u meldingsplicht!
Veel ondernemers met minder dan 50 medewerkers, regelen vaak zelf het pensioen. Wist u dat u sinds de laatste wetswijziging in januari 2019, verplicht bent om hierover te communiceren met uw medewerkers vanuit de zorgplicht? In de nieuwe Pensioenwet staat bijvoorbeeld dat u de medewerkers die deelnemen, binnen drie maanden na het sluiten informeert over de inhoud van de pensioenregeling.
Doet u dat niet, dan kan dat leiden tot aansprakelijkheid.
#Personeelsvergadering
Als u minder dan vijftig werknemers heeft, bent u verplicht ten minste twee keer per jaar met uw werknemers bijeen te komen in een personeelsvergadering. U zit dan met alle werknemers om de tafel. Als u 10 of meer werknemers heeft, mag u een personeelsvertegenwoordiging instellen.
#Medezeggenschap
Het klopt dat, in bepaalde gevallen, u zelf kunt besluiten over de pensioenregeling. Echter, in welke mate is sterk afhankelijk van de pensioenuitvoerder, het pensioenreglement, het arbeidsreglement of de collectieve arbeidsovereenkomst (cao).
Ook al kunt u zelf besluiten nemen, dan nog hebben medewerkers bepaalde medezeggenschapsrechten. Die zijn sinds januari 2019 uitgebreid en houden in:
1. Adviesrecht. Als de veranderingen in de pensioenregeling ten minste 25 procent van de werknemers raken.
2. Informatierecht. U moet alle pensioensgegevens overleggen die nodig zijn voor de vergaderingen. Informeer de medewerkers zo snel mogelijk over elke vaststelling, wijziging of intrekking van de pensioenregeling. Alles op schrift.
3. Initiatiefrecht. De personeelsvertegenwoordiging kan het onderwerp pensioen zelf op de agenda plaatsen van de personeelsvergadering.
4. Geschillenregeling. Bij geschillen tussen u en de personeelsvertegenwoordiging kan de kantonrechter beslissen over naleving van de rechten.
Pensioenuitvoerder communiceert ook
De pensioenverzekeraar zal ook met uw medewerkers communiceren. Uw werknemers horen ieder jaar een pensioenoverzicht (UPO) te ontvangen en geïnformeerd te worden over wijzigingen in de pensioenovereenkomst.
Wilt u meer weten over uw communicatieplicht? Of heeft u andere vragen over uw pensioen? Neem dan contact met ons op.
Wij helpen u met onafhankelijk pensioenadvies en ontzorgen door u, en uw werknemers, juist te informeren over hun pensioen. Neem met ons contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek! rholdrinet@veldsink.nl of 06-53377265.
T&W Pensioen is dé onafhankelijke pensioenadviseur voor de regio Breda. Onze klanten waarderen ons om onze eerlijk, betrouwbaar en deskundig advies en daar zijn wij trots op! Wij zijn er voor werkgevers en hun werknemers.
Weten wat T&W Pensioen voor u kan betekenen? Vraag een gratis consult aan. Bel 076-5303555 of 06-53377265.